Mindset to podstawa. Twój ci szkodzi czy pomaga?

Celem każdego życia jest rosnąć. Organizm, który nie rośnie, umiera.

Właściwie ludzi można podzielić na 2 grupy: 1. tych, którzy NIE wierzą, że ludzie (w tym oni) mogą się zmienić oraz 2. na tych, którzy WIERZĄ, że mogą. Wśród tych drugich znajdziemy znowu 2 grupy: tych, którzy tylko wierzą i tych, którzy autentycznie się zmieniają.

Zakładam, że tylko niewielki odsetek społeczeństwa wierzy i działa.

Dlaczego tak ciężko jest ludziom zmienić swoje życie?

Carol Dweck, autorka książki “Nowa Psychologia Sukcesu” ma swój własny podział na 2 kategorie: Sztywny Mindset i Growth Mindset. Według niej to właśnie mindset determinuje, czy ktoś zrealizuje w życiu swój potencjał i osiągnie szczęście, czy będzie żył w żalu i rozgoryczeniu. Jak to rozumieć?

Sztywny Mindset zakłada, że charakter, inteligencja oraz zdolności kreatywne są statyczne i nie możemy ich zmienić w wyraźny sposób. Sukces jest zatem efektem wrodzonych zdolności. Osoby ze Sztywnym Mindsetem dążą do równie sztywnych celów, unikając porażek, które w ich rozumieniu mogłyby oznaczać brak talentu bądź inteligencji.

Myślę, że w tej kategorii znajduje się większość osób, które znasz. Sztywny Mindset bardzo ceni „bezpieczeństwo” i nie cierpi ryzyka, dlatego osoby z tym podejściem będą tkwiły w pracy, której nie lubią lub toksycznym związku, ponieważ boją się podjąć kroków, by coś zmienić. Dodatkowo – decyzja o zmianie mogłaby wiązać się z przyznaniem do porażki.

Takie osoby powiedzą ci, że „lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu”. Nie dbają o swoje ciało i nie czytają książek. Szybko oceniają ludzi i nie wierzą w żadne wartości wyższe, no chyba że na pokaz.

Trochę ekstremalnie? Pewnie tak, ale trzeba wiedzieć, że każdy z nas ma w sobie trochę jednego i drugiego mindsetu.

Growth Mindset uwielbia wyzwania i postrzega porażkę nie jako dowód braku inteligencji czy zdolności, ale jako nawóz do dalszego wzrostu. Dla osób z Growth Mindsetem każde wyzwanie jest szansą by przesunąć granice swoich umiejętności troszkę dalej. Podstawowym założeniem tego typu myślenia jest bycie wiecznym uczniem – dlatego warto czytać, rozmawiać, działać i analizować. Krytyka nie jest atakiem, jeśli zawiera konstruktywne argumenty skłaniające do refleksji i wyciągnięcia wartościowych wniosków.

Tacy ludzie wiedzą, że „bezpieczna” opcja jest bardzo ryzykowna, a jedynym bezpiecznym podejściem jest ciągłe ryzykowanie. Szukają sposobów, by usprawnić swoje życie: testują na sobie różne pomysły w kategorii mindsetu, wiedzy, umiejętności, związków, diety, ciała czy duszy. Pomagają innym, bo wierzą, że nie tylko razem lepiej jest rosnąć, ale pomagając uczą się drugi raz.

Growth Mindset eliminuje negatywny wpływ ego, które wiecznie sabotuje nasze wysiłki. Nie musimy już zadowalać opinii innych ludzi, nie dbamy o zewnętrzne uznanie, tylko dążymy do wartościowych celów, które rezonują z naszymi wewnętrznymi wartościami.

Wielcy ludzie to przykłady Growth Mindsetu w praktyce

Wybitni sportowcy, przedsiębiorcy, artyści … przejawiają często cechy, które możemy przypisać Growth Mindsetowi.

Kobe Bryant, legendarny koszykarz, przychodził zawsze pierwszy na trening. Czasem mogło zdarzyć się, że ktoś przyszedł jużprzed nim. W takiej sytuacji Kobe zawsze wychodził z treningu ostatni. Zapytany dlaczego, odpowiedział: “Zostaję dłużej, bo chcę sobie udowodnić, że jestem gotów pracować więcej niż ktokolwiek inny”.

To jest dopiero potężny przykład Growth Mindsetu!

Theodore Roosevelt, były prezydent Stanów Zjednoczonych, został nauczony Growth Mindsetu przez swojego ojca. We wczesnych latach dzieciństwa zdiagnozowano u niego poważne problemy oddechowe. Przypuszczano, że chłopiec nie tylko nie osiągnie wiele w życiu, ale zapewne nie przeżyje zbyt długo. Całe szczęście jego ojciec był mądrym człowiekiem. Zbudował przydomową siłownię dla syna i powiedział mu pewnego dnia “Masz umysł, ale nie masz ciała. Jedno bez drugiego nie może istnieć, dlatego daję ci narzędzia, ale to od ciebie zależy, czy stworzysz swoje ciało. Mały Teddy odpowiedział: “Stworzę swoje ciało”.

Imponujące?

William Tecumseh Sherman, amerykański generał, jest niezwykłym przykładem osoby, która jest mało znana, a zmieniła bieg historii całego świata. Sherman wielokrotnie odmówił awansu, gdy czuł, że taka zmiana może zniszczyć jego dążenie do celu. Ten człowiek zrewolucjonizował strategię wojenną, a udało mu się to tylko dlatego, że nie liczył się z rangami i tytułami. Dla niego ważne było to, co robi, nie to, kim jest.

Jordan Peterson, autor bestselleru “12 Rules for Life”, powiedział “Rób to, co wartościowe, a nie to, co korzystne”. Sherman doskonale znał tę zasadę.

Czy można się nauczyć Growth Mindsetu?

Tak! Na pewno warto podejść do tego jak do umiejętności, którą trzeba ćwiczyć. Nie da się zmienić przekonań z dnia na dzień, ale można wyruszyć w podróż, która będzie trudna, wymagająca i bolesna, ale dzięki niej, życie stanie się pełniejsze.

Mind Hacker

Mind Hacker

Cześć! Mam na imię Bartek i lubię testować na sobie różne koncepcje, uczyć się nowych umiejętności i dzielić się swoimi pomysłami. Na moim blogu, kanale i w social mediach znajdziesz sporo praktycznej i ciekawej wiedzy, którą możesz wykorzystać by aktywować 100% mocy swojego mózgu.

View all posts

Add comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mind Hacker

Mind Hacker

Cześć! Mam na imię Bartek i lubię testować na sobie różne koncepcje, uczyć się nowych umiejętności i dzielić się swoimi pomysłami. Na moim blogu, kanale i w social mediach znajdziesz sporo praktycznej i ciekawej wiedzy, którą możesz wykorzystać by aktywować 100% mocy swojego mózgu.